۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۸۷۴۱

نگاهی به اثر هشت جلدی اصطلاح نامه فقه | بررسی 500 منبع اسلامی در روند تدوین

نگاهی به اثر هشت جلدی اصطلاح نامه فقه | بررسی 500 منبع اسلامی در روند تدوین
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از بررسی 500 منبع اسلامی در جریان روند تهیه و تدوین اثر اصطلاح نامه فقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدهادی یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلام عصر یکشنبه در دیدار دست اندرکاران و مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله مکارم شیرازی، روند تهیه و تدوین اصطلاح نامه هشت جلدی فقه را تشریح کرد.

وی با بیان این که تدوین این اثری کاری است که در حوزه پیشینه ندارد، گفت: غربی ها هفتاد سال قبل در علوم و فنون کاری را انجام دادند که به آن تزاروس می گویند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روند آغاز فعالیت های مربوط به تهیه و تدوین اصطلاح نامه فقه را مربوط به سال 1371 دانست و گفت: سازمان جهانی یونسکو کار ما را تایید کرده است؛ البته این نوع تایید ها ارزش ذاتی برای ما ندارد و مقصود این است که کار طبق استانداردهای جهانی انجام شده است.

حجت الاسلام یعقوب نژاد با بیان این که این اصطلاح نامه مرزهای دانش را مشخص می کند، افزود: این اثر به دانش پژوهان و محققان بویژه محققان عرصه فقه کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانند جامع ترین منبع را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد: در این اثر تمام اصطلاحات فقه مشخص شده است، اساتید و محققان دخیل در امر تدوین این اثر 500 منبع را بررسی کرده اند.

حجت الاسلام یعقوب نژاد از فعالیت 200 نفر در تهیه و تدوین اصطلاح نامه فقه خبر داد و با بیان این که در این اثر 60 هزار اصطلاح شناسایی شده است، اعلام کرد: در صدد هستین نسخه نرم افزاری اصطلاح نامه فقه را نیز تولید کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تلاش می کنیم اشکالات احتمالی در نسخه نرم افزاری به حداقل برسد و مستندات اصطلاح نامه که به دلیل حجم بالا در اثر چاپی نیامده، در این نسخه آورده شود. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات